Arbeid med barn utsatt for overgrep, traumebevisst tilnærming

Arendal kommune har denne våre kjørt en kursrekke over fire kvelder. Hele personalet i Bråstad barnehage har deltatt på denne kursrekken

Hvordan verne om barnet og handle dersom det blir utstatt for vold, seksuelle overgrep og grov omsorgssvikt? Arbeid med barn utsatt for overgrep krever kompetanse, strukturer og samhandling.

• Kunnskap og kompetanse øker tryggheten
  • Felles faglig plattform øker handlingsevnen
  • Arbeid med deg selv øker motet

BTI - bedre tverrfaglig innsats Arendal

Mål: Alle barn og unge skal få den støtten de trenger for å ha det bra hjemme, i barnehagen, på skolen, og i fritiden.

Utfordring:
Det er barn i Arendal kommune som ikke får den hjelpen de trenger når de trenger den. Derfor må vi jobbe på en annen og bedre måte for å sikre at vi så tidlig som mulig fanger opp de barna og familiene som strever, og sammen finne ut hva de trenger hjelp til.

Veileder: Kommunen har også utarbeidet en handlingsveileder VED MISTANKE OM VOLD OG SEKSUELLE OVERGREP MOT BARN.