• Ledige plasser ved hovedopptaket for høsten 2024

Velkommen til å søke plass i Bråstad barnehage, søknadsfrist 1. mars. Vi får denne gangen ekstra mange ledige plasser, da det er et høyt antall både av førskolebarn + småbarn som går over til stor avdeling dette året.

• Kom gjerne på besøk

Det er vanskelig å danne seg et bilde av barnehagen via nettet. Trenger du plass og lurer du på hvordan vi egentlig har det, så kom gjerne på besøk!

• Hurra det nærmer seg teater i barnehagen

Torsdag 14. desember drives det tradisjonen tro opplæring av bakergutten fra Hakkebakkeskogen på Bråstad barnehage

• Oppfordrer foreldre til å ha brannøvelse hjemme

Et av målene med Brannvernuka er å inspirere familier til å ha brannøvelse hjemme. Det er som regel hjemme vi oppholder oss mest, og det er der vi som oftest sover. Samtidig vet vi at de fleste dødsbranner skjer i private hjem. Derfor bør vi selvfølgelig også øve der vi bor, slik at vi blir tryggere på hvordan vi skal opptre hvis det brenner.

Vi håper dere foreldre vil ha brannøvelse hjemme sammen med barna.

• Bry deg om ditt og andres barn, gjør deg kjent med tema mobbing

Nedenfor finner dere link til et hefte med tema mobbing. Kvalitativt godt lesestoff på området, oppfordrer ALLE til å lese gjennom denne! Vi kan alle være med å bry oss, det kan gjøre en forskjell. Derfor er det så viktig å dele denne kunnskapen.

• Mestringskurs i 2021

Kursene er åpne og gratis for alle, og anbefales både til ansatte og foreldre. Bruk den vedlagte flyeren til å reklamere for kursene.

• #levebarnehagene

Urettferdig!
    Ville barna sagt. Og hatt helt rett.

• Rundskriv fra Arendal kommune

Informasjon til foreldre/foresatt

• Bråstad barnehage feirer 20 årsjubileum

Mikke og Minnie kom til Bråstad da det var barnehagejubileum.
    I anledning av barnehagens 20 årsdag ønsket de ansatte på Bråstad barnehage å ha en markering for nye og gamle barn med familier, og for andre som har hatt et ansettelsesforhold her tidligere.
    Det hadde vært så hyggelig om vi kunne ha møtt barna som ikke lenger er barn, de som er ungdommer og de som har gått over på barnetrinnet.
    Vi håpet i det lengste, og etter som tiden gikk og korona ble, måtte vi innse at det ikke var mulig. Men, en skikkelig fest for barnehagen som vi er så glade i, det ville vi likevel få til.

• Koronaviruset

Her finner dere link til kommunens informasjon for barnehager og skoler

• Aksjon mot hodelus i barnehagen vår

Folkehelseinstituttet oppfordrer alle landets skoler og barnehager til å delta på nasjonale halvårlige aksjoner mot hodelus som arrangeres årlig i uke 10 og 35.

• Råd om solbeskyttelse

Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet (DSA) har laget en brosjyre for å gi enkle råd for hvordan barnehagene og skolene kan ivareta økt behov for solbeskyttelse.
    Bakgrunnen er at Veilederen for smittevern under covid-19 utbruddet 2020 anbefaler økt bruk av uteaktiviteter i barnehagen

• JegVet.no

Hva er Jeg Vet?

Formålet med Jeg Vet er å bidra til at alle barnehager og skoler har et voldsforebyggende opplæringstilbud.

Jeg Vet er utviklet av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, i samråd med Utdanningsdirektoratet og Helsedirektoratet.

Materialet i læringsressursen er utviklet i tett samarbeid med fagekspertise på områdene mobbing, vold og overgrep.

• Bråstad barnehage lager plass til hakkebakkeskogen

Bakermesteren tar bakergutten i lære, og vi går inn i hakkebakkeskogens verden

• Styret ved Bråstad Barnehage inviterer til kurs mandag 3. juni kl 1730 – 1930.

Tema er: " Når barnet ditt er syk”.

Styret samt foreldrekontaktene oppfordrer dere alle til å delta.
    Påmelding innen onsdag 29.05.19 til personalet. Vi serverer frukt, kaffe, te og mineralvann.
    Kurset er gratis. Hilsen Styret.

• Arbeid med barn utsatt for overgrep, traumebevisst tilnærming

Arendal kommune har denne våre kjørt en kursrekke over fire kvelder. Hele personalet i Bråstad barnehage har deltatt på denne kursrekken

• PBL Mentor Kidplan

En oppdatering for foreldre og ansatte på barnehagens innhold, med informasjon på ett sted

Vi vil prøve ut løsningene som ligger her. Samtidig vil vi beholde våre papirløsninger inntil vi opplever dette som en fullgod løsning.

• Bravo-leken

Bråstad barnehagen er sammen med 9 andre barnehager fra Agder trukket ut til et prosjekt med satsing på barns språkstimulering. Vi startet opp med et introduksjonskurs og gleder oss svært til å ta i bruk bravo-leken som er et verktøy intensivt over 12 uker i fra januar, med litt utprøving før jul.

• Testbarnehage for Barnas Trafikklubb

LYSET
    Lyset er den nye og artige maskoten i klubben. Han er stadig ute på oppdrag for å sørge for at barna skal lære og forstå hva som er farlig og hva som er trygt når de ferdes i trafikken. Han kan handle raskt, som en supermann, når han må. Samtidig har han tid til å undre seg sammen med barna om hva trafikk er og hvordan alle kan lære å ta vare på seg selv og hverandre ute i trafikken. Han er med andre ord barnas beste trafikkvenn.