Bråstad barnehage feirer 20 årsjubileum

Mikke og Minnie kom til Bråstad da det var barnehagejubileum. I anledning av barnehagens 20 årsdag ønsket de ansatte på Bråstad barnehage å ha en markering for nye og gamle barn med familier, og for andre som har hatt et ansettelsesforhold her tidligere. Det hadde vært så hyggelig om vi kunne ha møtt barna som ikke lenger er barn, de som er ungdommer og de som har gått over på barnetrinnet. Vi håpet i det lengste, og etter som tiden gikk og korona ble, måtte vi innse at det ikke var mulig. Men, en skikkelig fest for barnehagen som vi er så glade i, det ville vi likevel få til.

Barnehagen er fylt opp av barn og voksne som fullt ut er i stand til å lage en dag vi sent vil glemme. En av familiene i barnehagen hadde tidligere tipset oss om en onkel med hoppeslott. Det kom vi til å huske på, og mente at denne dagen var en fin anledning til å ta dette i bruk. Med god hjelp av onkel og hans kompanjong ble to digre hoppeslott levert og plassert på fotballbanen utenfor Bråstadhusets flotte varmestue.

Med nødvendige smitteverntiltak og begrensede grupper, fordelte vi bruken utover dagen.

KOS PÅ JOBB: Maria Aabøe Moen (f.v.), Jan Egil Torkildsen Aasen og Karen Elise Engebretsen

Festen ble holdt ute og der kom disse to og underholdt.
Ekornbarna var de første som fikk kaste seg på, sko og sokker ble villig tatt av og barna var ikke vonde å få i gang. Man skulle tro at den store veggen som førte opp til sklien var krevende å forsere, men her gikk det unna, og opp og ned gikk det.

Hvalen ved siden av Ekornbarnas blekksprut, ble tatt i bruk av Skautroll. Denne var enda brattere, og hvalgapet kunne åpnes og lukkes. Ingen trengte være i tvil om at gleden var stor, her var det fart og høye gledesrop.

Beverbarna var de som måtte vente lengst, men uten sure miner. Alle fikk sin tilmålte tid som ble godt brukt, både på hvalen og blekkspruten.

FØSTE DAG I 31.8.2000:  Hjørdis Seljåsen Aaberg (t.v.)  delte ut gaver. Til høyre står Maria Aabøe Moen og Karen Elise Engebretsen.

«Det var den aller beste dagen i hele verden» ifølge Emilie Lunden fra Bever avdeling, og det var fagarbeideren Toril Fikstvedt helt enig i.

Som seg hør og bør i bursdager, ble det servert pølser i brød, eller lompe, og is var det forventet å få. Men hvor blir isen av tro, skulle ikke noen av de voksne finne den fram?
Plutselig får Bever- og Ekornbarna som sitter ved bordene, på hver sin side av «Koronagjerdet», øye på noe i garderoben.

Ut fra døren kommer det to store skapninger, tause med inviterende blikk og gester. Mikke og Minnie har funnet veien til barnehagen, og har til og med tatt med seg is til alle barna.
Selv de aller minste rakk hånden ut for å ta imot. En avdeling fra Mikke og den andre fra Minnie. Skautroll som oppholdt seg på varmestua var raske til å oppdage de store figurene som kunne skimtes i det fjerne, i det Mikke og Minnie satte kursen mot dem. Med iver og litt spenning nærmer barna seg, og stiller seg opp på passe avstand.

Minnie hvisker noe i øret til pedagogisk leder Irene Nystøl Eikaas, som må fortelle barna at Minnie gjerne vil høre bursdagssangen. Barn og voksne stemmer i «Hurra for deg», mens Minnie og Mikke er med i dans og gester.
HOPPESLOTT: Alfred Stiansen Marsi tar et splitthopp.

Barnehagen er fylt opp, og vi har i dag 40 barn, 13 ansatte og to lærlinger. Vi ansatte er takknemlige for en god plass å jobbe, både i form av lokalisering med god tilgang til fine turområder, greie lokaler og med et godt innarbeidet miljø. De ansatte har varierte interesser med hver sine kvaliteter som barnehagen nyter godt av.

I tillegg til at barnehagen er 20 år, kan fagarbeider Karen Elise Engebretsen (Lisa) og styrer Maria Aabøe Moen feire like mange år som ansatte. Det er også ekstra stas at vi dette året har Jan Egil Torkildsen Aasen som fagarbeider på Skautroll avdeling, for da han var barn fikk Lisa og Maria ta vare på ham nettopp i denne barnehagen.

Fra oppstart i 2000 var det åtte barn, Lisa og Maria og vi fikk i løpet av året fylt opp en avdeling, senere ble det utvidet til to avdelinger. I dag har barnehagen tre avdelinger, noe som fortsatt kan anses som en liten barnehage, men som vi synes er akkurat passe stor.

Styret, ved leder Inger Marie Espeland, gratulerer barnehagen med 20 års jubileum og vil gjerne dele følgende av historien til Bråstad barnehage:

Ved feiringen av 20 år som Bråstad barnehage, får en tanker om bygget vi holder til i. Bråstad skole ble bygget i 1872 som skole for Bråstad krets. Før dette var det i mange år tre såkalte «omgangsskoler» på gårder som sikret barna i kretsen god skolegang. Skolen utviklet seg med tiden både med henhold til innhold og behov for tilbygg for kretsens elever.

Så kom det år med streng kommuneøkonomi, og skolen ble flere ganger truet med nedleggelse uten at det førte fram fordi kretsen slo ring om skolen sin. Men våren 2000 vedtok bystyret at Bråstad skole var historie, og elevene ble overført Myra skole.

BESØK: Mikke og Minnie.

Da skolebygningen ble lagt ut for salg, meldte Bråstad misjonshus, Bråstad bedehus og Bråstad nærmiljøutvalg seg som interesserte kjøpere for sammen å skape et flerbrukshus for nærmiljøet. I bystyrets møte mai 2000 ble salget til nevnte tre foreninger vedtatt.

Bråstad skole fikk nå navnet Bråstadhuset. Tanken om å etablere en barnehage i bygningen var allerede klar, og arbeidet med planlegging samt søknad til kommunen gikk raskt. Allerede 31.08.00 kunne Bråstad barnehage AS åpne sitt tilbud og ønske de første barna og deres foreldre velkommen.
Barnehagen har utviklet seg mye på disse 20 årene, og vi er stolte over tilbudet vi kan gi til barna og deres foreldre. Særlig stas var det da vi i 2018 innførte Jattå-modellen, som sikrer god tilknytning for barn og foreldre ved oppstart i barnehagen.

Vi verdsetter personalet vårt som bidrar til at Bråstad barnehage er et godt sted å være for store og små, – og et godt sted å jobbe.