Bråstad barnehages verdigrunnlag

Voksenrollen sett fra barnets øyne: Det du tror om meg, det lever jeg opp til, det er derfor viktig at du tror riktig slik at det blir riktig for meg Slik du er mot meg slik lærer jeg at jeg skal være mot andre Hvordan du ser på meg, preger mitt syn på andre

Betydningsfull barndom

Et positivt selvbilde skapes der et barn blir møtt med en positiv og anerkjennende holdning.

Barndommen er en fase i livet som ikke kan forseres eller tas igjen.

Barndommen har egenverdi, den må få ta sin tid. En god barndom gir barnet opplevelse av å være betydningsfull og akseptert. Vi ønsker å styrke barnets selvfølelse. Har barnet god selvfølelse, takler det lettere motgang og er trygg på seg selv, selv om det ikke mestrer alt. For å hjelpe barnet til det, er det viktig å sette fokus på barnets verdi i seg selv og det barnet mestrer. Er det behov for å veilede/korrigere barnet er det viktig å ha fokus på handlingen og ikke på barnets person. Hvert barn er født med uante utviklingsmuligheter. Et hvert barn har sin egen måte å forholde seg til omgivelsene på, og må derfor møtes individuelt. Trygghet, omsorg, kjærlighet og nærhet er en forutsetning for at barnet er åpen for læring. Barnehagen har fokus på relasjoner og kvaliteten på møtet mellom barn-barn, og barn-voksen.

Vi ønsker at barnehagen skal være et sted som verner om ditt barns sin opplevelse av å være en betydningsfull person for fellesskapet. Det er også viktig med et nært og godt samarbeid med hjemmet. Dette ønsker vi å få til.  Vær snill å komme til oss om det er noe du mener vi kan bli bedre på.

«Den dagen du slutter å bli bedre, er den dagen slutter du å være god.»

Oliver Cromwell

Å bli sett og hørt er viktig for trygghet og trivsel. Dette gir et godt grunnlag for mestring og utvikling, både hos barn og ansatte. Alle barn skal oppleve seg likt, det er et voksenansvar vi setter høyt.

VISJON FOR BARNEHAGEN

Vi som er ansatt på Bråstad barnehage jobber for at alle tar vare på hverandre, sikrer trygghet, glede og omsorg i et utviklende miljø

• Tiden: Vi leker, lager, samles om sang, fortelling, drama, musikk o.a. Bruker tid til aktivitet og til ro, tid til å lytte til hverandre.
  • Ærlighet: Vi voksne legger vekt på å gi et sannferdig bilde av det barnet undrer på. Tar barnet på alvor.
  • Vennskap og fellesskap: Vi er alle forskjellige, viser omsorg og bryr oss om hverandre. Har respekt for den enkelte sin egenart.
  • Naturen: Tar vare på naturens ressurser, unngår forsøpling og ødeleggelse, både dyr og mennesker har nytte og glede av naturen.
  • Leker og utstyr: Det vi har i barnehagen er for alle. Vi behandler det pent og deler med hverandre.

MÅL FOR BARNEGRUPPA

BARNA ER DEN BESTE UTGAVEN AV SEG SELV, HELSTØPTE BARN MED GOD PSYKISK HELSE

Arne Holtes sju kilder til psykisk helse:

1. IDENTITET OG SELVFØLELSE – Følelsen av å være noe
  2. MENING I LIVET – Følelsen av å være en del av noe større enn seg selv og at noen trenger deg.
  3. MESTRING – Følelsen av at man duger til noe, at det er noe man får til
  4. TILHØRIGHET – Følelsen av å tilhøre og høre hjemme et sted
  5. TRYGGHET – Kunne tenke, føle og handle uten å være redd
  6. DELTAKELSE – Følelsen av at det spiller noen rolle for andre hva man gjør eller ikke
  7. FELLESKAP – At man har noen å dele tanker og følelser med, noen som kjenner en, bryr seg om en, vil passe på en når det trengs

- «Bli Helstøpt» av Line Melvold s. 75

Vi jobber kontinuerlig og systematisk med å fremme et trygt, godt og inkluderende barnehagemiljø, og med å oppdage, undersøke og forebygge alle former for krenkelser. Vi stopper krenkelser og følger opp med egnede tiltak helt til barna opplever at de har et trygt, godt og inkluderende miljø.