Foreldrebetaling

Foreldrebetalingene følger Stortingets vedtak om maksimalpris iht. forskrift om foreldrebetaling i barnehager. Endringer varsles med en måned. Barnehageeier vil kunne si opp avtaleforhold med 14. dagers virkning hvis foreldrebetaling uteblir med en måned.

Satser pr 1. januar 2023:

kr 3 000 for full plass, reduserte plasser får et påslag på 10 %

Satser pr 1. august 2024:

kr 2 000 for full plass, reduserte plasser får et påslag på 10 %

Kostpenger: kr 350,- reduseres tilsvarende deltidsplass

Ved oppstart er det forventet at småbarna får 5 dager til innkjøring med foresatte, disse dagene kommer i fratrekk på foreldrebetalingen.

Hvis husholdningen har lav inntekt

Husholdninger med lavere samlet brutto årsinntekt enn  642 000 kr kan søke om redusert pris. (Sats fra 1. august 2024)

Pris og redusert betaling for barnehageplass - Arendal kommune

Hva slags inntekt er med i beregningen?

Foreldrebetalingen i barnehage skal beregnes ut fra husholdningens samlede skattepliktige kapital- og personinntekt.

• En husholdning er ektefeller, registrerte partnere eller samboere.
  • Som samboere regnes to ugifte personer over 18 år som bor sammen, og som har bodd sammen i et ekteskapslignende forhold i minst 12 av de siste 18 månedene, eller har felles barn.
Har barnet delt bosted, skal foreldrebetalingen beregnes ut fra inntekten i husholdningen der barnet er folkeregistrert

Søskenrabatt

Hvis du har flere barn i barnehage får du automatisk søskenrabatt.

Søskenmoderasjonen er 30 prosent for barn nr. 2 og 100 prosent for barn nr. 3 og flere.

Søskenmoderasjon gjelder selv om du har barna i forskjellige barnehager.
Hvis det står feil på fakturaen, ta kontakt med barnehagen.

OPPSIGELSE

Gjensidig oppsigelsesfrist av barnehageplass er 2 måneder regnet fra den 1. i hver måned.

Ved oppsigelse på tilbudte plasser i perioden mellom opptak og det tidspunkt da barnet skulle ha begynt, regnes oppsigelsestiden fra den måneden barnet skulle startet. Det må betales for plassen til oppsigelsestidens slutt, så sant ikke plassen blir dekt inn av nytt barn.

Prosentdel av tildelt plass kan ikke sies opp. Dersom det ønskes endringer kan dette søkes om, søknaden blir behandlet ut i fra andre søkere og muligheten til å holde barnehagen fullt oppdekt.

Hvis barnets plass sies opp etter 31. mars, må det betales for plassen ut barnehageåret.