En dag i uka er det satt av en time til førskolegruppa som begynner i fra august/september. Vi bruker arbeidsheftet Trampoline. Tema og oppgaver vi jobber med: meg selv, bokstaver, tall, stavelser, rim, former, mønster, måling, plassering, sortering, klokka, trafikk, spille spill, lage eventyr m.m. I tillegg til bokstaver, tall og uttrykk som de vil møte igjen på skolen kommer språket, og kunnskaper rundt sted, tid og rom; noe som legges vekt på i barnehagehverdagen generelt. Førskolearbeidet vil ta utgangspunkt i barnas interesse og nysgjerrighet rundt det barna måtte sitte med av spørsmål ellers i hverdagen, og gå i dybden av disse områdene.
Skoleforberedende aktiviteter
- Kjenne igjen eget navn.
- Øve på riktig blyantgrep.
- Tegne/fargelegge.
- Skolebegrep. Eks: pult, tavle, pennal, friminutt m.m.
- Selvstendighetstrening
- Ta imot og å utføre etter en beskjed.
- Vente på tur.
- Kan ha med egen sykkel, og lære litt om trafikkregler.
- Har en kosetur til byen og restaurant.
- Tur til fornøyelses/aktivitetspark.
- Delltar på vanntilvenning i Frolandia.
- Besøke skolene barna skal begynne på til høsten.
- Har en overnatting i barnehagen ved årets slutt
Overgang barnehage - skole
Ved å ha god sammenheng i overlevering av informasjon fra barnehage til skole, kan man legge til rette for et helhetlig opplæringsløp som ivaretar det enkelte barnet.
Det ble utarbeidet et skjema i Arendal kommune for barnehagene som vi fyller ut i samarbeid med foresatte før skolestart. Her beskrives sentral informasjon om barnet. Skjemaet er laget for å bidra til at skole og SFO får god informasjon, men også for å ivareta foreldres rett til å være med å avgjøre hvilke opplysninger barnehagen skal sende videre til skolen om barnet.
Dette er i tråd med anbefalinger fra Utdanningsdirektoratet.
Tips til foreldre med skolestartere - Foreldreutvalget for grunnopplæringen (foreldreutvalgene.no)
Myra skole
Rammeplanen forpliktet til et samarbeid i overgang fra barnehage til skole.
De fleste barna hører til Myra skolekrets. Det blir holdt samarbeidsmøte med ledere, det hender lærerne får til å kommer på besøk til barnehagen. Vi besøker også skolen med førskolebarna.
For barn som starter på andre skoler enn Myra vil vi gjøre egne avtaler i overgangen.
Rammeplanen side 33 sier følgende om overgangen mellom barnehage og skole:
"Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og eventuelt skolefritidsordning. Barnehagen og skolen bør utveksle kunnskap og informasjon som utgangspunkt for samarbeid om tilbudet til de eldste barna i barnehagen, deres overgang til og oppstart i skolen. Barnehagen må ha samtykke fra foreldrene for å dele opplysninger om enkeltbarn med skolen.
De eldste barna skal få mulighet til å glede seg til å begynne på skolen og oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen. Barnehagen skal legge til rette for at de eldste barna har med seg erfaringer, kunnskaper og ferdigheter som kan gi dem et godt grunnlag og motivasjon for å begynne på skolen. Barnehagen skal bidra til at barna kan avslutte barnehagetiden på en god måte og møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner. Barna skal få bli kjent med hva som skjer i skolen og skolefritidsordningen."