Førskolearbeid

Dette er en spesiell tid i barnehagen, endelig er de eldst. Siste året i barnehagen prøver vi å gjøre barna kjent med en del begreper og situasjoner som er vanlig i skolen.

Skoleforberedende aktiviteter

 •  Kjenne igjen eget navn.
 •  Øve på riktig blyantgrep.
 •  Tegne/fargelegge.
 •  Skolebegrep. Eks: pult, tavle, pennal, friminutt m.m.
 •  Selvstendighetstrening
 •  Ta imot og å utføre etter en beskjed.
 •  Vente på tur.
 •  Besøke skolene barna skal begynne på til høsten.
 
En til to dager i uka er det satt av en halvtime/time til førskolegruppa som begynner i fra august/september. I tillegg til bokstaver, tall og uttrykk som de vil møte igjen på skolen kommer språket, og kunnskaper rundt sted, tid og rom; noe som legges vekt på i barnehagehverdagen generelt. Vi bruker også materiellet «Språksprell» med metodiske språkleker.
 
Førskolen vil ta utgangspunkt i barnas interesse og nysgjerrighet rundt det barna måtte sitte med av spørsmål ellers i hverdagen, og gå i dybden av disse områdene. I tillegg vil det i løpet av året legges litt større vekt på 5-åringene og deres siste år i forhold til at de kan få litt større ansvarsoppgaver, kan ha med egen sykkel, lære litt om trafikkregler, en kosetur til byen og restaurant, tur til fornøyelses/aktivitetspark og ha en overnatting i barnehagen ved årets slutt
 
Vi bruker arbeidsheftet Trampoline. Tema og oppgaver vi jobber med: meg selv, bokstaver, tall, stavelser, rim, former, mønster, måling, plassering, sortering, klokka, trafikk, spille spill, lage eventyr m.m.
 
 
VOLD, SEKSUELLE OVERGREP og grov omsorgssvikt 
 
I Rammeplanen for barnehager, er det det tydeliggjort at barnehager skal jobbe med Livsmestring og helse.Dette innebærer blant annet at barnehagene skal ha kompetanse på vold og seksuelle overgrep: Rammeplanen s.11 «Gjennom den daglige og nære kontakten med barna er barnehagen i en sentral posisjon til å kunne observere og motta informasjon om barns omsorgs- og livssituasjon. Personalet skal ha et bevisst forhold til at barn kan være utsatt for omsorgsvikt, vold og seksuelle overgrep, og vite hvordan dette kan forebygges og oppdages».  
 
For å styrke de ansatte i arbeidet med dette, har Arendal kommune valgt å samarbeide med Siri Søftestad (sosionom, Phd) og Inger Lise Andersen (klinisk sosionom). Den faglige tilnærmingen bygger på et syn på barn som samsvarer godt med det verdigrunnlag vi jobber etter i vår kommune.  
 
Personalet har fått grundig opplæring gjennom flere kurs, og ved å lære å bruke et samtaleverktøy som heter Kroppen er min!  
 
Kroppen er min! gjennomføres gjennom flere samlinger med førskolebarna, der vi setter søkelys på følgende tema:  
 
1. Kropp og grenser. Barna skal benevne kroppsdelene (fra øverst til nederst), og de skal samtale om ulike typer berøringer (gode, rare, dumme og vonde berøringer)  
 
2. Hvem bestemmer? Barna skal forstå at de bestemmer over sin egen kropp, og de skal lære respekt for egne og andres grenser.  
 
3. Hemmeligheter. Barna skal lære forskjellen på gode og vonde hemmeligheter, at vonde hemmeligheter er lov å fortelle om til en trygg voksen.  
 
4. Si det til noen! Barna skal forstå hensikten med å fortelle om vonde hemmeligheter, samt finne trygghetspersoner hjemme og i barnehagen som de kan fortelle det til.  
 
Hver samling starter med at vi snakker om tema, og prøver å fange barnas tanker om dette, deretter følger vi opp tema i lek/aktivitet, før vi avslutter samlingen med felles måltid. Alle temaene kan tas opp igjen i løpet av barnehageåret. 
 
Opplegget er lagt opp slik at det ikke skal øke frykt eller forvirring hos barna, men snarere hjelpe alle barn til å få et klarere bilde av at ikke alle berøringer er gode, at vonde hemmeligheter ikke er lov, og at gode voksne vil lytte hvis barna opplever noe som er rart eller ikke er greit for dem. Dette er kunnskap som vil være nyttig for alle barn, uavhengig av deres opplevelser og erfaringer for øvrig.  
 
For å kunne gi grundigere informasjon til hjemmet, samt besvare spørsmål dere eventuelt måtte ha rundt dette kommer dette opp som tema på foreldremøte
 

 

Overgang barnehage - skole

Ved å ha god sammenheng i overlevering av informasjon fra barnehage til skole, kan man legge til rette for et helhetlig opplæringsløp som ivaretar det enkelte barnet.

Det ble utarbeidet et skjema i Arendal kommune for barnehagene som vi fyller ut i samarbeid med foresatte før skolestart. Her beskrives sentral informasjon om barnet. Skjemaet er laget for å bidra til at skole og SFO får god informasjon, men også for å ivareta foreldres rett til å være med å avgjøre hvilke opplysninger barnehagen skal sende videre til skolen om barnet.

Dette er i tråd med anbefalinger fra Utdanningsdirektoratet.

­For å kunne begynne planleggingen må skolen være kjent med hvilke behov eleven har når han eller hun kommer til skolen.
­Hvis barnehagen skal gi informasjon til skolen om det enkelte barnet, må foreldrene samtykke til dette. Foreldrene må få innsyn i og innflytelse over informasjonsutvekslingen mellom barnehagen og skolen. Samarbeidet må fokusere på hva barnet kan og mestrer, og på hva det kan trenge særskilt støtte til.

Tips til foreldre med skolestartere - Foreldreutvalget for grunnopplæringen (foreldreutvalgene.no)

Myra skole

Rammeplanen forpliktet til et samarbeid i overgang fra barnehage til skole.

De fleste barna hører til Myra skolekrets. Det blir holdt samarbeidsmøte med ledere, det hender lærerne får til å kommer på besøk til barnehagen. Vi besøker også skolen med førskolebarna.

For barn som starter på andre skoler enn Myra vil vi gjøre egne avtaler i overgangen.

Rammeplanen side 33 sier følgende om overgangen mellom barnehage og skole:

"Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og eventuelt skolefritidsordning. Barnehagen og skolen bør utveksle kunnskap og informasjon som utgangspunkt for samarbeid om tilbudet til de eldste barna i barnehagen, deres overgang til og oppstart i skolen. Barnehagen må ha samtykke fra foreldrene for å dele opplysninger om enkeltbarn med skolen.

De eldste barna skal få mulighet til å glede seg til å begynne på skolen og oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen. Barnehagen skal legge til rette for at de eldste barna har med seg erfaringer, kunnskaper og ferdigheter som kan gi dem et godt grunnlag og motivasjon for å begynne på skolen. Barnehagen skal bidra til at barna kan avslutte barnehagetiden på en god måte og møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner. Barna skal få bli kjent med hva som skjer i skolen og skolefritidsordningen."