Velkommen til Bråstad barnehage i Arendal

Bråstad barnehage ligger i Arendal kommune, rett ved hovedveien før grensen til Froland. Her er idyllisk natur og fine turområder. Bråstad barnehage har vært i drift siden august 2000.

KORT OM BRÅSTAD BARNEHAGE

Nærmiljøutvalg, bedehus og misjonshus som gikk sammen om å kjøpe skolebygget, som det var vedtatt å legges ned. Flere ildsjeler ville sikre nærmiljøet et knutepunkt og en samlingsplass. Herfra kom ideen om å drifte barnehage. Siden den gang har engasjementet vedvart, og barnehagedriften har et fundament på ideelt grunnlag.

Bråstadhuset har utover barnehagen ytterligere saler, som rommer ulike aktiviteter, og som leies ut til diverse arrangement. Barnehagens familier blir gitt fordeler med halv pris på leiekostnadene til huset, eller får låne varmestua gratis til f.eks. barnebursdager. Kontaktperson for utleie finner du som representant for eier her under ansatte.

Barnehagen er godt bemannet med pedagoger og fagarbeidere. Vi har flere pedagoger enn pedagognormen, og har ansatt etter bemanningsnormen med en pr seks barn over 3 år, og en pr tre barn under 3 år. De ansatte rullerer på avdelingene fra år til år.

Her kan du lese om Bråstad barnehage som feirer 20 årsjubileum

Barnehagens leke- og oppholdsareal er godkjent med 169 m2, og setter rammen for max antall barn på intill 42 pr dag.

Avdelinger som baserer seg på små grupper

Her kan du lese om mål, visjon og Bråstad barnehages verdigrunnlag.

Står du i en søknadsprosess og ønsker å vite mer, ta kontakt med styrer og kom gjerne på besøk

Barnehagen ligger fint til med skogen som nabo og gir oss gode turmuligheter uten å måtte ut i trafikken, det er ca 2 km til Stoa industriområde.

Et kupert uteområde med lekeapparater og et asfaltert område som egner seg godt til sykling. Vi har en utvidet uteplass med et skogsområde hvor det er satt opp en Grillhytte. Grillhytten brukes i all slags vær hele året, og har grill til matlaging.

GRILLHYTTA I NØTTESKOGEN

Varmestua er et bygg som er plassert like utenfor barnehagen, ved fotballbanen og utkanten av skogen. Her er bålplass, god boltreplass, sandområde, utedo, trær som egner seg til klatring og hengekøyer. Dette er basen som brukes før og etter Skautrollgruppas turer.

VARMESTUA VED FOTBALLBANEN

Vi har en populær akebakke i nærheten som er spesielt spennede å bruke vinterstid, og mange spennende rom i skogsområdet rundt. Der er flere turmål i skogen og det er plassert en gapahuk et stykke inn som rasteplass.

TURPLASSEN VED GAPAHUKEN

SOLKJENN

På Bråstad har vi et Krigsminnesmerke, til minne om et Engelsk fly som ble skutt ned 31. mars 1945. Det står et glassmonter i 1. etasje med minner fra den tiden. Dette ble månedens kulturminne mai 2011