Pedagogiske verktøy i barnehagen

Rammeplan for barnehagen (udir.no) for barnehagens innhold og oppgaver. Støttemateriell

Kvalitetsplan for et trygt og godt barnehagemiljø Et dokument felles med Arendal kommunale barnehager, for å sikre gode prosesser i vanskelige samspillsmønstre.

Trygghetssirkelen For å kunne hjelpe og støtte barn på en god måte trenger vi å forstå barnets behov og hva som ligger bak barnets atferd Video: Barn – Tilknytningspsykologene

Jeg vet læringsressurs for barnehager og skoler om mobbing, vold, overgrep og barns rettigheter

Stine Sofies barnehagepakke et verktøy som ansatte i barnehagen kan bruke for gjøre både selv og barna mer kompetente til å si ifra om vold og overgrep. Vi har også Barnas Verneombud.

Snakkepakken inneholder inspirerende språkverktøy til samlingsstunder

Bravoleken Systematiske og helhetlige språkverktøy

Språksprell metodiske språkleker som trener opp barnets språklige bevissthet gjennom korte og systematiske lekeøvelser. Gir barna et solid fundament å bygge videre på i lese- og skriveinnlæringen.

Barnas trafikklubb Opplæringsmateriell, spill, billedbøker og hånddukkene: Tarkus og Lyset

Brannbamsen Bjørnis Opplæringsmateriell, spill, fortellinger

Henry – førstehjelp i barnehagen Henry-opplegget er utviklet for å øke barns bevissthet om, kjennskap til og interesse for førstehjelp.

Observasjon: «ALLE MED» dekker barnets seks utviklingsområder: Språk-, lek-,  sansemotorisk- og sosioemosjonell utvikling. Samt hvordan barnet fungerer i hverdagsaktiviteter og hvordan barnet trives.  Observasjonsskjemaet blir benyttet til å kartlegge alle barn i barnehagen.

Observasjon:TRAS Tidlig Registrering Av Språkutvikling. Dette skjemaet benyttes dersom det er ønskelig med en grundigere observasjon av språkutviklingen til et barn.

FØRSKOLEBARN

Trampoline Førskolebarna får egen oppgavebok, som er beregnet for barn i førskolealder.

Kroppen min eier jeg: Målet med serien er at flere barn skal tørre å varsle om overgrep, og at alle barn skal få lære om grenser – både sine egne og andres. Mer informasjon i virksomhetsplanen s. 28 og tema for foreldremøte