Bravo-leken

Bråstad barnehagen er sammen med 9 andre barnehager fra Agder trukket ut til et prosjekt med satsing på barns språkstimulering. Vi startet opp med et introduksjonskurs og gleder oss svært til å ta i bruk bravo-leken som er et verktøy intensivt over 12 uker i fra januar, med litt utprøving før jul.

Bravo Kickstart og Bravo Level Up er systematiske og helhetlige språkverktøy, utviklet med utgangspunkt i hjerneforskning og pedagogikk. Materiellet brukes i barnehager og på skoler, og av barn med ulike spesielle behov som ofte får de dekket som et hjelpemiddel til bruk i hjemmet. Materiellet brukes på samme måte om barnet leker alene eller i grupper.

Bravo-leken er basert på tre grunnprinsipper som er viktige å huske på underveis; entusiasme, variasjon og intensitet. Disse legger grunnlaget for hvordan du gjennomfører leken sammen med barna.

Bravo-leken gjøres til en fast rutine. Vi følger planlagte ukeplanene som er i Bravo Kickstart. Leken utføres hver dag i en periode på 12 uker, for så å legge leken bort en stund. Samlingsstunden er et perfekt tidspunkt å leke på. Det skal bli en innarbeidet rutine på avdelingen, barna forventer at den voksne leder an og man slipper å avbryte barnas frilek til andre tider på dagen.

Filmer av bravo-leken