JegVet.no

Hva er Jeg Vet? Formålet med Jeg Vet er å bidra til at alle barnehager og skoler har et voldsforebyggende opplæringstilbud. Jeg Vet er utviklet av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, i samråd med Utdanningsdirektoratet og Helsedirektoratet. Materialet i læringsressursen er utviklet i tett samarbeid med fagekspertise på områdene mobbing, vold og overgrep.

JegVet.no

Læringsressursen fremmer god folkehelse og livsmestring, og tilrettelegger for et trygt og godt læringsmiljø. Innholdet er forankret i rammeplan for barnehager og læreplanverket for skoler.

I Jeg Vet finner du korte filmer, historier, faktatekster og oppgaver som du kan utforske og bruke sammen med barn og elever. For videregående skole finner du prosjektoppgaver med mulighet for fordypning i ulike tema. Læringsressursen har også gode veiledninger, som viser hvordan temaene knyttes til rammeplan for barnehager, og hvordan ressursen bidrar til å nå kompetansemål i læreplanverket for skolene. Jeg Vet inneholder i tillegg informasjon om hva du skal gjøre dersom du er bekymret for et barn eller en elev.

Innholdet i Jeg Vet er temabasert. Læringsressursen kan brukes i mange fag, og er særlig relevant i tverrfaglige temaer som folkehelse og livsmestring. Det er lagt opp til at det brukes om lag to undervisningstimer/samtalestunder til denne opplæringen i semesteret.

1. Min kropp og mine grenser

2. Hva er seksuelle overgrep?

3.Hemmeligheter

4. Hva er vold?