#levebarnehagene

Urettferdig! Ville barna sagt. Og hatt helt rett.

Nesten alle barn går i barnehage – halvparten i kommunal og halvparten i privat.

Alle barnehager har like krav til bemanning og innhold.

Selv om loven forplikter kommunene til å likebehandle kommunale og private økonomisk, er det ikke helt likt.

I 2018 fikk private barnehager cirka 90 kroner for hver 100-lapp det offentlige brukte på en kommunal barnehageplass.

Siden har forskjellsbehandlingen skutt fart.

I 2019 ble nasjonal bemanningsnorm innført uten at den var fullfinansiert. Heller ikke i 2020 øker tilskuddene like mye som normene koster.

Økonomien i private barnehager er dårligere enn noen gang. Halvparten budsjetterer med underskudd. Til tross for dette, hevder regjeringen at de er overfinansiert.

Nå vil de kutte 350 millioner kroner i pensjonstilskudd til private barnehager. De har allerede vedtatt et kutt på 245 millioner kroner i kapitaltilskudd.

Konsekvensene er alvorlige. Og det rammer din barnehage.

Hjelp oss å stoppe forskjellsbehandlingen – før det er for sent!

Stå opp for din barnehage!

Les hva du kan bidra med på pbl.no/likebehandling