Matnyttig i barnehagen

Sammen gir vi barnet en god matstart for livet!

Månedsmeny

Barna får servert lunsj fra en ny meny to dager i uken og de introduseres for en fokusgrønnsak i samlingsstunder en gang i uken i en seks måneders satsingsperiode.

  • Hver måned serveres barna to ulike lunsjretter ved den ene måltidet, og brød ved neste måltid på to dager i løpet av en uke. De andre tre ukedagene serveres det to ganger daglig brødmåltider med frukt og grønnsaker. Frokost er medbrakt niste for de som spiser i barnehagen innen klokken 0815.
  • Hver meny inneholder månedens “fokusgrønnsak” – Barna presenteres for samme grønnsak i Sapere samlingsstunder.

 

Samlingsstund

Gjennomfører samlingsstunder med fokus på sanser og mat én dag i uken. Vi benytter en hundebamse som maskott til å introdusere barna for månedens grønnsak og en Sapere-toolboks hvor grønnsaken oppbevares før barnas utforsking begynner. I aktiviteten «Bli kjent med egne sanser» – er alle fem sansene i fokus samtidig. Dette gjøres fast en gang i uken i seks måneder (minimum 20 repetisjoner).

 

Foreldresamarbeid

Sammen bidrar vi til matglede og legger til rette for utvikling av barns smakspreferanser og matmot

Matnyttig legger vekt på at barnet står i sentrum i samarbeidet med foreldrene om mat og måltid. Forståelse og sammenheng mellom familie og barnehagens mat- og måltidspraksis er gunstig for tidlig sunn spiseutvikling og grunnlaget for livslang helse.

Skolemat - Helsenorge

 

Matnyttigs måltidsråd – styrker livsmestring og helse i tråd med verdigrunnlaget i barnehagen

Matnyttigs måltidsråd vektlegger matglede på tre måter:

  1. Glede knyttet til sanseinntrykk og egenskaper med maten
  2. Glede ved å spise sammen
  3. Glede ved å tenke på god stemning og deltakelse i gledesfylte, sosiale måltider og opplevelse av mestring.

Måltidsrådene kan dermed bidra til barns trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd i tråd med Rammeplanens verdigrunnlag: Livsmestring og helse.  

Måltidsrådene bygger opp om måltider som et trygt sted hvor ny mat, aktiv deltakelse i måltidet, samspill, fellesskap og vennskap kan prøves ut. Gjennom positive og oppmerksomme voksne, forventninger til utvikling kan barn støttes til å mestre motstand, for eksempel i forbindelse med utforsking av ny mat og på denne måten bli kjent med egne og andres følelser. 

 

Matnyttigs måltidsråd – styrker barns aktive deltakelse og medbestemmelse

Ifølge barnehageloven § 1 og § 3, Grunnloven § 104 og FNs barnekonvensjon art. 12 nr. 1 skal barn kunne uttrykke sitt syn på det som skjer i barnehagen og erfare at de har innflytelse.  

Når barnehageansatte følger Matnyttigs måltidsråd betyr det å være lydhør for barns signaler og ikke nedtone et barns opplevelse av å være mett eller sulten, eller deres opplevelse av maten. Barnehageansatte skal støtte barna til å spise selv og forsyne seg selv, hjelpe barna til å uttrykke egne sanseopplevelser og selv kjenne om han/hun er mett, sulten eller tørst. Barna vil oppmuntres til å smake, men ikke tvinges til å smake eller spise mat.  

Måltidene er av avgjørende betydning for barns erfaringer, lyst, nysgjerrighet og interesse i forhold til mat – Måltidene er en viktig arena for å øve seg på å smake, finne sin smak, oppleve matglede og på sikt kunne ta egne valg som er bra for egen helse (og dermed en del av danningen). 

 

Matnyttigs måltidsråd – i tråd med rammeplanens formål om å ivareta barnas behov for omsorg

Når barn og voksne deler måltider er det god mulighet til å ivareta barns behov for omsorgNoe av formålet med Matnyttigs måltidsråd er at barna opplever å bli sett, forstått, respektert og får den hjelp og støtte de trenger. Rådene støtter en måltidspraksis der hvert barna kan oppleve voksne som åpne, varme, støttende og interesserte og sensitive ovenfor signalene deres. Dette legger til rette for at barna kan knytte seg til personalet og til hverandre. Måltidene blir da en arena hvor de utvikler tillit til seg selv og andre. Omsorg inngår som en del av barnehagens hovedoppgaver og måltidsrådene er i samsvar med rammeplanens formål om å ivareta barnas behov for omsorg.