Oppstart etter Jåttåmodellen

Det er viktig at foreldre/foresatte kjenner seg trygge på at den avgjørelsen de har tatt er riktig og til beste for barnet.

Når et barn begynner i barnehagen kan det være første gangen foreldrene overlater en del av omsorgen og ansvaret til andre. Om barnet og familien trives i hverdagen vil i stor grad være avhengig av om barnehagen løser dette på en god måte.

Målsetning om å gi barnet en sikker havn for nære og trygge relasjoner. Kort oppsummert inneholder rutinerne for oppstart av nye barn følgende.

  • Foreldremøte for nye foreldre før oppstart
  • Tilbud om besøksdager en time i uka for barn og foreldre før oppstart i mai og juni
  • Oppstartsamtale med pedagogisk leder
  • Ved oppstart er foreldre/foresatte til stede sammen med barnet i fem hele dager, og disse dagene er gratis
  • Foreldre deltar aktivt i praktiske oppgaver i barnehagen, og har hovedansvaret for barnet i lek, stell og måltid
  • Kontaktpersonen fra barnehagen er i nærheten og nærmer seg barnet gradvis
  • Oppstart i småbarns grupper
 
Trygghetssirkelen ligger til grunn i barnehagen som et pedagogisk verktøy – foreldrekurs – personalet bruker aktivt fagkunnskap i dialog. Se gjerne filmsnuttene med denne teorien som utgangspunkt her: barn | folkom

Det sendes ut et velkomstbrev til de nye familiene med utfyllende informasjon. Årsplan og virksomhetsplan gir også en mer inngående beskrivelse av barnehagens innhold.

 

De første ukene

  • Hent barna tidlig, slik at barna ikke får så lange dager. Dette er til det beste for barna. Når tilknytningen er etablert, er det meningen at tilknytningspersonen skal fungere som en trygg base for barnet.
  • Barnet kan få en reaksjon to, tre uker etter oppstart når de forstår at HER skal de faktisk være.
  • Det er viktig at du alltid sier ifra til barnet om at du går, og ikke drar avskjed ut for lenge. På denne måten får barnet tillit til deg. Barnet vet at du går, men også at du kommer tilbake. Det skaper forutsigbarhet for barnet. Det er greit å avklare/avtale avskjeden med barnets primærkontakt/personalet, dersom denne situasjonen kjennes utfordrende.
  • Kontaktpersonen vil bekrefte barnets følelser og trøste barnet, og fortelle at du kommer tilbake. Du kan gjerne ringe og spørre hvordan det går hvis du er urolig. At barnet gråter når du henter kan bety at de ikke er helt trygge i barnehagen enda. De holder på følelsene sine til du kommer. Det kan være triste følelser, men også glede.
  • Mange inntrykk skal bearbeides for barna. Enkelte barn sover kanskje urolig om natten, eller mer enn de pleier, noen endrer spisevaner, og noen får kanskje litt vondt i magen. Dette er barnets måte å si at de ikke er helt komfortable og trygge i den nye situasjonen. Vanligvis går dette fort over. Noen barn vil ha behov for lengre tid i oppstartsfasen, mens andre bruker kortere tid. Det er fint om dere har anledning til å justere lengden på oppholdet i barnehagen etter barnets behov.
  • Oppstarten er ofte kort tid. Det kan være mye informasjon å fordøye både for barn, foreldre og ansatte. Vi håper at alle har forståelse for dette, slik at perioden blir positiv for alle parter.
  • Det kan være lurt å legge opp til rolige ettermiddager hjemme uten aktiviteter i oppstartsfasen. Investering i tid og gode relasjoner med nye barn og foreldre vil ha en positiv ringvirkning for både barnet i forhold til læring og utvikling, og ikke minst for det videre foreldresamarbeidet. Dette vil føre til økt kvalitet på tilbudet til barnet.

 

Gode relasjoner

At barnet ser at foreldrene er trygge på de voksne i barnehagen, kan gjøre det lettere å godta at foreldrene forlater barnehagen.

 

JÅTTÅMODELLEN

Modellen brukes hovedsakelig for de yngste barna under tre år, men deler av den brukes også for barn over tre år. For barn under tre år er det viktig at foreldre sette av fem hele dager til oppstarten. 


Små barns nervesystem er ikke ferdig utviklet, og gjør at de er mer sårbare og kan som følge av det bli urolige i «ukjente» situasjoner, slik overgang fra hjemmet til barnehage representerer. Jåttåmodellen tar hensyn til nyere småbarnsforskning og tilrettelegger for bedre tilknytningsprosess til barnets primærkontakt i barnehagen.


Ved at foreldre deltar i barnehagen med oppgaver rundt sitt barn over flere dager, vil foreldrene kunne bli tryggere på personalet og tilbudet barnehagen gir. Foreldrene blir samtidig bedre kjent med andre barn og deres foreldre. Og primærkontakten lærer barnet bedre å kjenne gjennom foreldrenes deltakelse, og etter hvert gradvis tilnærming til barnet. Alt dette gir positive ringvirkninger for barnet. Trygghetssirkelen (Circle of security) blir brukt ved oppstart, se omtale i barnehagens virksomhetsplan.
Se evaluering av Jåttåmodellen, som ligger på barnehagens hjemmeside. 

For barn over tre år har vi tilvenning normalt over 3 dager, eller mer etter barns behov og etter avtale med foreldrene. Vi ønsker at alle nye foreldre skal ta seg tid til å være en stund på avdelingen, for å bli kjent med de andre barna, rutiner og personalet.

Hvor lang tid barnet trenger for å bli trygg avhenger av barnets personlighet, alder og tidligere erfaringer, om de har søsken ved barnehagen samt hvordan det blir møtt av de ansatte i barnehagen. Hvert barn trenger i denne perioden ofte mye voksenkontakt, og vil få en primærkontakt det vil si en voksen som har spesielt ansvar for barnet og kontakten med foreldrene. Primærkontakten blir «losen» for barnet gjennom tilvenningsperioden. Kontaktpersonen sørger for trygghet og omsorg og skal kjenne ekstra godt til «sine» barn og sikre at de blir sett og hørt

Ingen barn/foreldre er like og derfor er det umulig å gi råd som passer for alle, men vi ønsker at hvert barn og foreldrepar skal bli møtt ut fra sine behov. Å ha noen kjente ting i barnehagen gjør ofte oppstarten bedre for barnet. Derfor kan det være godt for barna om dere tar med dere bilder av familien og noe som er trygt for barnet, eksempelvis klut eller kosedyr. Noen kan ønske at begge foreldrene er med i oppstarten. Det vil kunne føre til at det blir mange voksne, og lettere kaotisk for de øvrige barna med flere å forholde seg til. Dersom det ikke foreligger spesielle grunner for å være begge, ser vi det som det beste at barnet følges av den ene av dere.

Oppstart i august innebærer også for barna som hadde plass før sommerferien, en ny innkjøring. Gruppen har fått tilskudd av nye barn, enkelte har byttet avdeling, og på toppen av dette blir det flere ukjente ansikt fra voksne som følger sine barn. Vi vil balansere oppmerksomheten mellom de kjente og de ukjente barna i barnehagen, for at oppstarten skal bli god for alle.

Modellen gjør det lettere for personalet å også støtte de kjente barna som har hatt ferie fra barnehagen.

 

DAG 1 til 3- Kl 0900 til etter soving (13.00)

 

Foreldre

  • Har hovedansvaret for barnet sitt hele dagen
  • Skifter bleie, vasker hender, legger barnet og er den første barnet ser når det våkner
  • Sitter ved barnet ved aktiviteter, lek, måltid osv.

 

Primærkontakt er i nærheten. Har mulighet å observere barnet, prøver å få litt kontakt, snakker/leker med barnet osv.

DAG 4 - Kl 0900 til etter 2.måltid (14.00)

 

Foreldre

  • Tar flere turer ut av rommet. Møterom kan brukes og det kan avtales med omsorgspersonen hvor lenge en er borte, eller en blir hentet.
  • Kommer tilbake litt etter at barnet har våknet om det går og spiser sammen med oss

 

Primærkontakt skal prøve å gjøre det meste med barnet, ta opp barnet etter soving og vente litt før foreldrene kommer om det går.

DAG 5 - kl 0900 til etter 2. måltid (14.00)

 

Foreldre

  • Reiser kl. 10, skal være på møterommet lett tilgjengelig, i tilfelle det er noe. (Kan reise bort fra barnehagen dersom det virker som det går bra, men ikke er langt unna, så dere kan komme fort tilbake om vi ringer)
  • Komme tilbake rett etter 2. måltid / slutten av måltidet

 

Primærkontakt skal være med barnet, legge det og være den som tar barnet opp etter soving